Dorpsraad Buitenkaag

Nieuwsbrief nr. 2  (september 2023)

Zoals we in de vorige nieuwsbrief het ontstaan van de (stichting) Dorpsraad Buitenkaag hebben uitgelegd, zullen we nu toelichten waar we mee bezig zijn en wat we hebben gedaan in de afgelopen weken.

Eerst een paar punten uit de vorige nieuwsbrief:

• Dorpsraad Buitenkaag krijgt zitting in de pontraad: we hebben al een toezegging gekregen van de voorzitter van de vereniging dorpsraad Kaag-Buitenkaag dat we zitting krijgen in de pontraad; we hebben echter nog niets vernomen, dus zullen we nog een ‘reminder’ sturen naar het bestuur.

• Transparante communicatie met àlle belanghebbenden: we hebben met diverse bewoners van Buitenkaag, instanties en andere dorpsraden gesproken en hun vragen, wensen en opmerkingen ‘gebundeld’.

• In goed overleg met het bestuur van de huidige dorpsraad komen tot een eerlijke verdeling van de huidige kasgelden: helaas is het bestuur van mening dat hier geen enkele financiële verdeling zal plaatshebben. Wij zullen hier later op terugkomen.

• Het hijsen van de eigen dorpsvlag in de vlaggenmast Buitenkaag: helaas wil het bestuur van de huidige dorpsraad hier niet aan meewerken. Wij zijn afgelopen week hierover in gesprek gegaan met de wethouder van de gemeente Haarlemmermeer. Wordt vervolgd.

We hebben een aantal gesprekken gevoerd met:

• Energieloket Haarlemmermeer: op 16 september 2023 was het ‘de open energiedag’ en is het Energieloket Haarlemmermeer op diverse plaatsen aanwezig geweest (zie ook: energielokethaarlemmermeer.nl). Zij geven gratis bespaaradvies en energietips. We hebben nu voor elkaar gekregen dat het ‘rijdend energieloket’ gepland staat om in januari 2024 in Buitenkaag te komen. Ons advies: ga hier naartoe!

• Gesprek nieuwe gebiedsmanager: op maandag 11 september 2023 hebben wij een kennismakingsgesprek gevoerd met de nieuwe gebiedsmanager: mevr. Femke Osinga. Een speerpunt van haar is: transparante communicatie en ‘korte lijntjes’. We hebben een puntenlijst ingediend voor de komende maanden/jaar.

• Gesprek Wethouder Steffens-v.d. Water: op donderdag 14 september 2023 hebben wij een interessant (kennismakings)gesprek gevoerd met de Haarlemmermeerse wethouder. We hebben diverse onderwerpen besproken en hier wordt vervolg aan gegeven tijdens de toekomstige gesprekken. We zien hiernaar uit.

• Gesprek met Rijkswaterstaat: over het project ‘renovatie bruggen en viaducten’. Dit wordt een veelomvattend en langdurig project; het is nu in de voorbereidingsfase. Het project zal in 2025 van start gaan en zal véél impact hebben op ons dorp. Zo zullen de op/afritten naar/van de A44 voor Buitenkaag/Abbenes/Kaag zo’n 1,5 jaar dicht gaan. Het hele project zal zéker ruim 5 jaar in beslag gaan nemen: eerst zal het viaduct over de Hoofdvaart worden vervangen (duurt ca.1,5 jaar) en daarna zal de Kaagbrug worden vervangen (duurt ca. enkele jaren!). We zullen de vinger aan de pols houden en helpen organiseren om u allen t.z.t. te laten uitnodigen voor een informatiebijeenkomst.

• Gebiedsoverleg (ABW)met Abbenes, Weteringbrug, Buitenkaag en Vredeburg: op 18 september 2023 hebben wij het gebiedsoverleg bijgewoond. De gebiedsmanager mw. Femke Osinga was de voorzitter. Hier zijn ook diverse zaken voor Buitenkaag besproken, zoals Sociale zaken (MeerWaarde), Windmolenpark, Onderhoud & Beheer openbare ruimten, de Blauwe Zone, speelterrein/speelplaats en het project ‘viaducten en bruggen’. Ook hebben we mogelijkheden ‘bewegen voor ouderen’ onderzocht.

En verder zijn we bezig met diverse zaken op te pakken, een paar hiervan zijn:

• Herindeling en onderhoud Buitenkaag: nádat de Groengroep Buitenkaag opgehouden is met haar werkzaamheden, is er weinig meer gedaan aan enige vorm van onderhoud aan groen en inrichting. Wij blijven hierover in gesprek met de gemeente Haarlemmermeer. Ook het ‘trapveldje’ en de ‘hondenuitlaatplaats’, ‘het parkje Buitenkaag’ en ‘Leeghwater’ zullen hierin worden meegenomen.

• Het Oorlogsmonument: (bij viaduct) zal tijdens het project ‘renovatie bruggen en viaducten’ moeten worden verplaatst. Wij zijn hier al over in gesprek gegaan met zowel Rijkswaterstaat als met de gemeente Haarlemmermeer. Het monument ligt formeel in Abbenes. We vragen u allen om hierover mee te denken: wát een mooie plek zou kunnen worden voor dit zeer gewaardeerde monument: bel ons of mail naarinfo@dorpsraadbuitenkaag.nl

Natuurlijk staan wij altijd open voor een ieder en vragen jullie niet alleen om input, tips en adviezen, maar ook om je aan te sluiten bij de Stichting dorpsraad Buitenkaag. Neem gerust contact op met één van ons. We vertrouwen erop dat jullie ons weten te vinden. Zie ook onze Facebook-site: Dorpsraad Buitenkaag.

We gaan er samen wat moois van maken!
Namens de dorpsraad Buitenkaag,

Benita Verhoef                 (06-83328213);

Bernadette van Beekum (06-55883234);

Paulette van den Berk     (06-18171621).