Dorpsraad Buitenkaag

Nieuwsbrief nr. 1  (augustus 2023)

Op 6 juli j.l. is bij notariskantoor Arsenault in Sassenheim de Stichting Dorpsraad Buitenkaag opgericht.

De reden om een dorpsraad Buitenkaag op te richten ligt in het feit dat wij, én vele inwoners van Buitenkaag met ons, zich niet goed gehoord en serieus genomen voelen door het bestuur van de vereniging dorpsraad Kaag-Buitenkaag (=vdKB), daarnaast vinden wij dat de belangen voor Buitenkaag onvoldoende worden behartigd. Enkele voorbeelden hierbij: parkeeroverlast Fa. v. Lent, 2e pont voor zwaar vrachtverkeer, glas-en papierbakken, afvaardiging vanuit Buitenkaag in Pontraad, groenonderhoud, pakketpunt voor Kaag in Buitenkaag etc.

In de afgelopen jaren hebben we al diverse malen in het blad Heen&Weer, alsmede tijdens de afgelopen ALV’s en tijdens meerdere gesprekken met het bestuur van de vdKB deze mening en onze zorgen geuit. Dit is niets nieuws; u heeft dat ook allemaal kunnen volgen/lezen.

Enquête:

Omdat het uiteindelijk gaat om wat de inwoners van Buitenkaag vinden, hebben we in 2021 een enquête in heel Buitenkaag gehouden over een aantal zaken. De respons was hoog en de uitkomst was duidelijk: We hebben van 133 adressen in Buitenkaag het enquêteformulier terugontvangen. Ruim 67% van de respondenten (=huishoudens) was vóór een ‘eigen’ dorpsraad Buitenkaag. Dat hebben wij serieus genomen en zijn gaan voortborduren op deze uitslag.

Helaas heeft het bestuur van de vdKB dit signaal vanuit Buitenkaag nooit serieus genomen.

De gemeente Haarlemmermeer heeft hierop ‘een mediation-traject’ aangeboden en na een aantal maanden en diverse gesprekken bleek duidelijk dat er géén consensus bereikt kon worden door gebrek aan vertrouwen en doordat er tegenstrijdige belangen spelen, zoals het pont, de infrastructuur op Kaag en de gevolgen voor de woonomgeving in Buitenkaag.

Dat is heel jammer, maar niet onoverkomelijk.

We hebben hierop actie ondernomen en hebben de ‘eigen’ dorpsraad opgericht.

Nog niet iedereen (we hebben een brief met handtekeningenlijst ontvangen) is overtuigd van het nut van de dorpsraad Buitenkaag, maar we hopen dat dat op termijn zal veranderen.

Wie zijn wij en wat willen we:

We hebben inmiddels wat reacties gehad. En hier willen we alvast graag op antwoorden:

• nee, wij zijn niet nèt in Buitenkaag komen wonen; we wonen hier respectievelijk al 30, 28 en 23 jaar in Buitenkaag;
  • Ja, wij gaan ons inzetten voor de belangen van de inwoners van Buitenkaag en onze woonomgeving;
  • Nee, we zijn helemaal niet tégen de inwoners van Kaag; waarom zouden we?…… totaal níet aan de orde!
  • Ja, we willen graag samenwerken met Kaag m.b.t. alle zaken die ons beiden ‘raken’; daarmee kun je samen de uitdaging aan om je gezamenlijke doel te bereiken. Wij zijn altijd aanspreekbaar.
  • Nee, wij zijn geen ‘oproerkraaiers’; we houden van ons dorp en willen dat al haar belangen goed worden behartigd;
  • Ja, we hebben een mooie vlag voor Buitenkaag laten maken, nádat we dat in 2022 in H&W hebben uitgevraagd aan de bewoners van Buitenkaag…… en die vlag willen we graag hijsen in de vlaggenmast in Buitenkaag, die indertijd door de gemeente Haarlemmermeer aan Buitenkaag is geschonken (….dus níet aan de dorpsraad Kaag-Buitenkaag!). Bijna alle dorpen in de gemeente Haarlemmermeer hebben een ‘eigen’ vlag, ‘wij’ nu ook;
  • Verder willen we graag dat er meer aandacht wordt geschonken aan zaken die belangrijk zijn voor Buitenkaag en haar inwoners: ouderenbeleid, parkeerbeleid, groen(onderhoud), infrastructuur, energietransitie, verkeer en veiligheid, jeugdbeleid, etc.;
  • Wij werken momenteel aan een beleidsplan, communicatieplan en activiteitenplan. Diverse zaken zijn al uitgevoerd.

Communicatie:

We willen graag optimaal communiceren met alle inwoners, zichtbaar en laagdrempelig bereikbaar zijn.

We werken momenteel aan (digitale) communicatiemiddelen, inloopspreekuren, website en werken meerdere mogelijkheden uit. Daar hebben we nog wat tijd voor nodig.

Er is nog voldoende ‘werk aan de winkel’, dat zult u begrijpen, we gaan gestaag door totdat we goed op de kaart staan. En we houden u op de hoogte!

Natuurlijk bent en blijft u van harte welkom om ons van input te voorzien, ons te ondersteunen en/of om ons te bevragen. Bel ons gerust of kom langs voor een persoonlijk gesprek, indien gewenst.

Tenslotte doen we het allemaal voor u en samen komen we vast tot mooie resultaten!

Benita Verhoef                     (06-83328213);

Bernadette van Beekum (06-55883234);

Paulette van den Berk      (06-18171621).

(Mocht u in het vervolg deze ‘nieuwsbrief’ digitaal willen ontvangen, laat dat ons dan weten op: dorpsraadbuitenkaag@kpnmail.nl . Dat scheelt weer papier en kosten…….)